Selamat Datang and Welcome

Assalamualaikum dan salam sejahtera ,

Terima Kasih Kerna Sudi Melawat Blog Rasmi Untuk , 9W2-ZLF. Pertama Sekali , Mohon Maaf Jika Kandungan Blog Ini Menyentuh Perasaan Mana-mana Pihak , Dan Sekiranya Ada Kekasaran Bahasa Di Blog Ini.

Untuk Pelawat Yang Merupakan Kali Ke-2 Atau Lebih , Jutaan Terima Kasih Saya Ucapkan.

Silakanlah Baca Artikel2 Yang Ada Kat Sini , Maybe Takdelah Bagus Sangat Pun Apa YAng Tertulis Kat Sini..
Maklumlah , Penulisnya Baru Setahun Jagung Berkecimpung Dalam Ham Radio , Dunia Blog dan Di Alam Ini..


73

Selasa, 15 Julai 2008

Hari Yg Sibuk Untuk ATC Airport Sg Besi

'simpang tower this is 11Lima..requesting clearance for take off"
"11Lima you are clear for take off on Runway 22-Left"

"Niner Mike Romeo Foxtrot Charlie with you on 125.6 how do you read me..?"
"RFC..read you loud and clear , simpang tower"


dan macam2 lagi conversation yg aku dgr dari receiver aku..
utk info..
simpang tower adalah nama panggilan untuk Airport Sungai Besi or kod antarabangsanya WMKF..

hari isnin , 14 julai 08..
hari yang paling aktif utk WMKF aku rasa..
sebab..receiver aku sentiasa dpt tngkp perbualan diorang..
byk kapal terbang and helikopter mendarat kat situ..

pdrm punya heli yg paling byk aku dgr..
dgn kpl terbang pilatus diorang..
tpi jangan risau..apa yg aku dgr..
guna frekuensi Civil..maknanya memang open frequency.. :-)

kesian pilot kpl terbang 9M-RFC..
kena hold on kat darat.
sebab priority utk take off diberi kpd pdrm..

kira untung lah..
duk dkt dgn airport kecik..
boleh hilang boring dgr conversation diorang..



p/s..masa ku tgh type artikel ni.. kpl terbang 9M-RFC dah dapat kebenaran utk mendarat.. :-)



73..
c u again next time..

1 ulasan:

Esteban Granero berkata...

bro, macam best je. boleh tumpang sekaki?